Lektura nie jest bardzo obszerna, więc nie przeraża dzieci ilość tekstu. Natomiast treść jest niesamowicie bogata w wartościowe przesłania:
- tolerancja,
- osierocenie
- niepełnosprawność
- skutki II wojny światowej
- relacje między dziećmi
- przyjaźń.
Wymieniłam tylko te najważniejsze, ale wraz z uczniami można doszukać się jeszcze wielu innych i skupić się na tych, które uznamy za istotne.
Jednak, omawiając ten tekst z czwartoklasistami, musiałam pamiętać, że mają jeszcze duży problem z notowaniem. Stąd zainspirowałam się notatkami rysunkowymi, na które trafiałam w Internecie i stworzyłam własne dopasowane do tej lektury i tego, o czym chciałam z dziećmi rozmawiać. Dzięki temu uczniowie tylko uzupełniali luki, a bonusem dla nich było kolorowanie obrazków, co na tym poziomie edukacji nadal jest bardzo chętnie wykonywaną przez dzieci czynnością.
Poniżej zamieszczam moje propozycje lekcji, tematów i notatek do tej lektury. Są to wyłącznie pewne sugestie, z których można, ale wcale nie trzeba skorzystać. Zawsze należy pamiętać o tym, że nasza lekcja powinna być dostosowana do poziomu wiedzy i umiejętności naszych uczniów, nie zaś do naszych aspiracji i wyobrażeń:)
Lekcja 1
Analiza świata przedstawionego w powieści:
Wspólnie uzupełniamy luki. Pozwalamy coś dorysować lub pokolorować. Zamiast długiego planu wydarzeń proponujemy dzieciom, aby wpisały tę sytuację, która ich zdaniem była w powieści najważniejsza/najciekawsza/najbardziej pouczająca. Będzie to dla nas punkt wyjścia do dyskusji o wydarzeniach w powieści na kolejnej lekcji.
Lekcja 2
Co się wydarzyło pewnego lata nad morzem?
Rozmawiamy z dziećmi o wydarzeniach, z uwzględnieniem ich wpisów na poprzedniej lekcji. Zwracamy uwagę na sytuacje, które dotyczyły braku tolerancji, wyobcowania, radzenia sobie z niepełnosprawnością. Przebieg lekcji jest bardzo mocno uzależniony od indywidualnych doświadczeń uczniów.
Lekcja 3
Charakteryzujemy bohaterki powieści
Wyjaśniamy, że będziemy porównywać dziewczynki pod względem wyglądu i charakteru. Celem jest pokazanie uczniom, że wygląd wcale nie ma wpływu na wnętrze człowieka. W przypadku Danki potrzebne będzie jeszcze podzielenie rubryki z charakterem na 2 części: przed spotkaniem z Elzą i po spotkaniu z Elzą. W klasach ambitniejszych uczniowie z reguły sami sugerują dokonanie takiego podziału, a klasom słabszym można już przygotować odpowiednio kartę pracy.
Lekcja 4
Czy łatwo znaleźć przyjaciela?
Punktem wyjścia znowu może być poprzednia lekcja - odwołanie się do różnic pomiędzy dziewczynkami. Rysunki nad chmurkami mają być sugestią sława lub frazy, które wpiszemy:
- spotkanie/ zobaczenie się
- poznawanie/ zadawanie pytań
- rozmowy
- wspólne spędzanie czasu
Każdy z elementów należy dobrze przedyskutować z dziećmi, żeby zrozumiały różnicę pomiędzy nową znajomością a przyjaźnią.
Na zakończenie pytamy uczniów, czy znają jakieś powiedzonka lub cytaty dotyczące przyjaźni i wpisujemy je lub można zadać taką pracę domową lub wspomnieć, że jest wiele tekstów dotyczących przyjaźni, m. in. "Przyjaciele" A. Mickiewicza (Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie) oraz "Mały Książę" A. de Saint - Exupery'ego (Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu, Dobrze widzi się tylko sercem).
Lekcja 5
Czego nauczyła nas historia Danki i Elzy?
Ta ostatnia z cyklu lekcja powinna zebrać wszystkie informacje, zaś notatkę uczniowie powinni sporządzić samodzielni - odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie. Można zacząć od klasowej dyskusji i zakończyć notatką, ale wtedy wielu uczniów zasugeruje się już udzielanymi odpowiedziami, stąd myślę, że lepiej jest zacząć od samodzielnej wypowiedzi dzieci w zeszycie, a na tym oprzeć dalszą dyskusję.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz