niedziela, 23 września 2018

Jak uatrakcyjnić lekcję? cz. 3

Kolejnym sposobem na przerwanie monotonii lekcji języka polskiego jest wykorzystanie prezentacji multimedialnej. Nie musi być długa, ale ważne jest, aby zawierała istotne treści w minimalnej ilości słów i aby znalazło się w niej sporo ilustracji. W ten sposób można uczniom przybliżyć  nie tylko wiadomości z zakresu literatury, ale dobrze przygotowana prezentacja ułatwia wprowadzenie tematów gramatycznych.
Od lat najczęściej wykorzystuję Power Point, ze względu na jego prostotę oraz możliwość odtwarzania prezentacji na różnych urządzeniach bez konieczności łącza internetowego. Obecnie mam ogromną "bibliotekę": o epokach, autorach, konkretnych tytułach, gatunkach, itp. Część z tych zasobów to dzieło moich uczniów, którzy bardzo chętnie wykonują prezentację, jako zadanie dodatkowe. Nie wymaga z ich strony wiele pracy, ale, aby dobrze zrobić tego typu pracę, muszą przejrzeć i wyselekcjonować materiały. No i wtedy zawsze coś im w głowie zostaje:)
Samodzielnie natomiast przygotowuję prezentacje z zakresu gramatyki. Wykorzystuję w nich często tzw. ścieżki ruchu, dzięki czemu uczniowie mogą zobaczyć, jak powstają głoski dźwięczne i bezdźwięczne lub jakie są kolejne czynności przy analizie zdania wielokrotnie złożonego.

Przykładowy slajd z prezentacji o fonetyce:


legenda:
- czerwona strzałka = powietrze
- żółte owale = struny głosowe
Oba elementy są ruchome, dzięki czemu uczniowie widza, że, gdy struny głosowe są zsunięte, powietrze trafia na lekki opór. Łatwiej wtedy można wytłumaczyć powstawanie głosek dźwięcznych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz