Teraz sprawa jest o wiele prostsza. Z reguły już w połowie sierpnia wydawnictwa udostępniają na swoich stronach gotowe plany wynikowe dostosowane do ich podręczników. Wystarczyłoby pobrać i - gotowe!
Nic bardziej mylnego. Takie plany koniecznie musisz przejrzeć, aby upewnić się, czy zaplanowana w nich ilość godzin jest adekwatna do ilości godzin, jaką w danej klasie otrzymasz. Poza tym - w zależności od przedmiotu - gotowe plany wynikowe przewidują godziny na powtórzenie i sprawdzian lub w ogóle pomijają tego typu tematy. A przecież musisz uwzględnić w swoim planie przeprowadzenie tego typu kontroli wiedzy i umiejętności.
No i najważniejsza sprawa, jeśli chodzi o język polski, czyli lektury. Gotowe plany wynikowe owszem, czasami uwzględniają godziny na omówienie lektur obowiązkowych, ale przecież są jeszcze lektury nadobowiązkowe, na które także musisz poświęcić czas. Poza tym, nie zawsze w gotowcach są wzięte pod uwagę WSZYSTKIE wymagane w podstawie teksty.
Kiedy już przejrzysz pobrany plan, wiesz, co wymaga uzupełnienia, znasz ilość godzin, jakie przypadają w danej klasie, możesz zabrać się za modyfikację.
Myślę, że najbardziej przejrzyste będzie ujęcie dalszych prac w punkty:
1. Zaraz na pierwszej lekcji zaplanuj temat: Lekcja organizacyjna. Zapoznanie z wymaganiami na poszczególne oceny i kryteriami oceniania. W gotowcach nigdy go nie ma, a obowiązkowe jest wpisanie takiego tematu na pierwszej lekcji w dzienniku.
2. Policz mniej więcej, ile godzin przedmiotu będziesz mieć w danym miesiącu, odejmij ilość godzin z ok. 1 tygodnia i dopiero planuj pracę. Np.: wrzesień ma 4 tygodnie, polskiego jest 5 godzin na tydzień, co daje 20, więc nie powinnam zaplanować więcej niż 17 lekcji. Dlaczego? Akademie, pogadanki, wycieczki, apele, wyjścia, dni wolne, itd. - przyczyn jest wiele.
Warto też spojrzeć w kalendarz, bo jeśli twoja lekcja przypada raz w tygodniu w piątek, a okazuje się, że w tym roku wiele świąt przypada na ten dzień, logiczne jest, że godzin będzie mniej, niż zakładają plany wynikowe wydawnictwa.
3. Pamiętaj, aby wprowadzić do swojego rozkładu godziny na sprawdziany oraz (język polski) na omawianie lektur.
4. Gdyby okazało się, że tematów jest zbyt wiele w stosunku do godzin - dokonaj selekcji i analizy. często w gotowcach pojawiają się jako oddzielne lekcje tematy, które jesteśmy w stanie zrealizować na jednej godzinie. Czasami pojawia się problematyka, którą nasi uczniowie opanowali już bardzo dobrze, więc nie musimy jej poświęcać kolejnych lekcji. zdarza się, że wydawnictwo zaplanowało 2 godziny na temat bardzo prosty, więc spokojnie możemy skrócić czas do 1 lekcji, itd.
UWAGA! JEŚLI PLANUJESZ DLA KLASY, KTÓRĄ ZNASZ - WEŹ POD UWAGĘ MOŻLIWOŚCI UCZNIÓW. NIE REDUKUJ GODZIN, JEŚLI ZESPÓŁ JEST SŁABY.
Taka moja rada na koniec - dobrze jest podzielić swój rozkład na miesiące, gdyż łatwiej wtedy jest kontrolować ewentualne opóźnienia. Pozwoli to też na dość dokładne określanie terminów omawiania lektury, kończenia działu, sprawdzianu, itp. Zwłaszcza szybkie planowanie sprawdzianu jest rzeczą ważną, gdyż większość szkół korzysta z e-dzienników, w których dostosowana jest do WSO ilość sprawdzianów na tydzień. System wyświetla wówczas nauczycielom, ale i uczniom informację, że zaplanowany test jest niezgodny ze Statutem, jeśli wpiszemy go zbyt późno.
Na zakończenie fragment już nieaktualnego rozkładu materiału opracowanego przeze mnie. Niech służy jako podpowiedź.
WRZESIEŃ
TEMATYKA ZAJĘĆ
|
ILOŚĆ GODZIN
|
POMOCE
|
POJĘCIA
|
UWAGI
|
Lekcja organizacyjna
|
1
|
|||
Fonetyka – nauka o głoskach i
literach
|
1
|
Podręcznik s. 70
|
Głoska, litera,
podzieł głosek, narządy mowy
|
|
Na początku był Chaos…
|
1
|
Podręcznik s. 8
|
Mit, mitologia
|
|
Mitologia Prasłowian
|
1
|
Podręcznik s. 12
|
||
Kosmogonia biblijna
|
1
|
Podręcznik s. 15 - 18
|
Kosmogonia, refren,
miniatura
|
|
Współczesne spojrzenie na świat
i jego początki
|
1
|
Podręcznik s. 19 – 21
|
Światopogląd
|
|
Różnice pomiędzy głoskami –
ćwiczenia
|
1
|
|||
Po co powstawały mity?
|
1
|
Podręcznik s. 22
|
Atrybut
|
|
Jaki obraz Boga i świata ukazał
w pieśni Jan Kochanowski?
|
1
|
Podręcznik s. 26 – 28
|
Podmiot liryczny,
wiersz sylabiczny, hymn, psalm, pytanie retoryczne
|
|
Pory roku w sztuce
|
1
|
Podręcznik s. 29
|
||
Podział wyrazów na sylaby
|
1
|
|||
Opis świata przedstawionego we
fragmencie powieści Rafała Kosika
|
1
|
Podręcznik s. 31– 34
|
||
Obraz zimy w dziełach
literackim i malarskim
|
1
|
Podręczniks. 35 - 36
|
||
W kręgu Biblii
|
1
|
Podręcznik s. 37 42
|
Biblia, parafraza,
fresk, renesans
|
|
Refleksje dotyczące człowieka i
jego natury we fragmencie Antygony
Sofoklesa
|
1
|
Podręcznik s. 43
|
Teza, argument
|
PAŹDZIERNIK
Praca z lekturą - Mitologia
|
2
|
Mitologia, podręcznik s. 44
|
||
Zjawiska fonetyczne –
wprowadzenie pojęć
|
1
|
|||
Dylematy bohaterki poszukującej
własnej tożsamości
|
1
|
Podręcznik s. 47– 49
|
Epika, narrator, typy narracji
|
|
Stworzenie świata i jego
zagłada w zaskakujących ujęciach
|
1
|
Podręcznik s. 50 – 55
|
Kontekst, przemówienie
|
|
Co „zmajstrował”Bóg?
|
1
|
Podręcznik s. 57
|
||
Zjawiska fonetyczne – ćwiczenia
utrwalające
|
1
|
|||
Szkoła pisania – opis
|
1
|
Podręcznik, s. 62
|
Opis
|
|
Praca klasowa
|
2
|
|||
Podsumowanie wiadomości z
działu „U źrodeł”
|
1
|
|||
Przygotowanie do sprawdzianu –
fonetyka
|
1
|
|||
Śladami cywilizacji
|
1
|
Podręcznik s. 78 – 79
|
Cywilizacja, kultura
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz