Ostatnio miałam taki twórczy zapał i w jego wyniku powstało 30 kart emocji/metafor. To proste ikony, rysunki, które przedstawiają uczucia, pojęcia, sytuacje życiowe czy też pewne skojarzenia z lekturami.
Jak planuję te karty wykorzystać?
Mam na to kilka pomysłów:
1. lekcja wychowawcza
Uczniowie wybierają kartę, która kojarzy im się z ich sytuacją, stanem ducha, itd. Można wtedy podyskutować na temat tych wyborów lub zaproponować narysowanie własnej karty, na której dziecko przedstawi swoje uczucia. Tu wszystko zależy oczywiście od dojrzałości i otwartości uczniów, bo wiadomo, że młodzież niezbyt chętnie mówi o tym, co czuje. jednak już sam wybór karty - nawet, jeśli dziecko nic o tym nie powie - może być dla nas jakąś wskazówką;
2. język polski - omawianie wiersza
Proponujemy, aby uczniowie wskazali te karty, które w jakiś sposób kojarzą im się z omawianym tekstem, są jego metaforą, puentą, itp. Prosimy o uzasadnienie wyboru, więc równocześnie ćwiczymy umiejętność analizy i interpretacji tekstu oraz argumentowania:)
3. język polski - lektury
Prosimy uczniów, aby wskazali te karty, które w jakiś sposób odnoszą się do treści lektury, do sytuacji lub uczuć bohatera. I znowu domagamy się uzasadnienia wyboru.
4. język polski - środki stylistyczne, związki frazeologiczne
Uczniowie wskazują te karty, które są metaforą, symbolem sytuacji życiowych lub wybierają te karty, które kojarzą im się z jakimś konkretnym związkiem frazeologicznym. Tutaj można zaproponować, aby wyszukali więcej kart, ponieważ przygotowałam je w taki sposób, aby część z nich można było ze sobą łączyć, a część można zestawić na zasadzie kontrastu.
5. język polski - tworzenie wypowiedzi
W tym przypadku karty mogą częściowo zastąpić "Cubes Stores". Uczniowie losują jedną lub kilka kart i w oparciu o nie tworzą własne opowiadania.
To tylko kilka pomysłów na wykorzystanie kart:) Planuję korzystać z ich jak najczęściej, aby wykształcić w moich uczniach umiejętność analizowania metafor, symboli a także umiejętność argumentowania. Zakładam, że na początku będą mieli z tym problem, ale docelowo chcę, aby przynajmniej część tematów umieli podsumować, dobierając moją kartę lub rysując własną ikonkę, ale koniecznie uzasadniając swój wybór.
Karty w wersji PDF tutaj
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz