środa, 12 sierpnia 2020

Karty emocji/metafor

 Ostatnio miałam taki twórczy zapał i w jego wyniku powstało 30 kart emocji/metafor. To proste ikony, rysunki, które przedstawiają uczucia, pojęcia, sytuacje życiowe czy też pewne skojarzenia z lekturami. 

Jak planuję te karty wykorzystać?

Mam na to kilka pomysłów:

1. lekcja wychowawcza 

Uczniowie wybierają kartę, która kojarzy im się z ich sytuacją, stanem ducha, itd. Można wtedy podyskutować na temat tych wyborów lub zaproponować narysowanie własnej karty, na której dziecko przedstawi swoje uczucia. Tu wszystko zależy oczywiście od dojrzałości i otwartości uczniów, bo wiadomo, że młodzież niezbyt chętnie mówi o tym, co czuje. jednak już sam wybór karty - nawet, jeśli dziecko nic o tym nie powie - może być dla nas jakąś wskazówką;

2. język polski - omawianie wiersza

Proponujemy, aby uczniowie wskazali te karty, które w jakiś sposób kojarzą im się z omawianym tekstem, są jego metaforą, puentą, itp. Prosimy o uzasadnienie wyboru, więc równocześnie ćwiczymy umiejętność analizy i interpretacji tekstu oraz argumentowania:)

3. język polski - lektury

Prosimy uczniów, aby wskazali te karty, które w jakiś sposób odnoszą się do treści lektury, do sytuacji lub uczuć bohatera. I znowu domagamy się uzasadnienia wyboru.

4. język polski - środki stylistyczne, związki frazeologiczne

Uczniowie wskazują te karty, które są metaforą, symbolem sytuacji życiowych lub wybierają te karty, które kojarzą im się z jakimś konkretnym związkiem frazeologicznym. Tutaj można zaproponować, aby wyszukali więcej kart, ponieważ przygotowałam je w taki sposób, aby część z nich można było ze sobą łączyć, a część można zestawić na zasadzie kontrastu.

5. język polski - tworzenie wypowiedzi

W tym przypadku karty mogą częściowo zastąpić "Cubes Stores". Uczniowie losują jedną lub kilka kart i w oparciu o nie tworzą własne opowiadania.

To tylko kilka pomysłów na wykorzystanie kart:) Planuję korzystać z ich jak najczęściej, aby wykształcić w moich uczniach umiejętność analizowania metafor, symboli a także umiejętność argumentowania. Zakładam, że na początku będą mieli z tym problem, ale docelowo chcę, aby przynajmniej część tematów umieli podsumować, dobierając moją kartę lub rysując własną ikonkę, ale koniecznie uzasadniając swój wybór.















Karty w wersji PDF tutaj

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz