niedziela, 6 stycznia 2019

Motywowanie uczniów do aktywności

Wychodzę z założenia, że to, co wypracuję i wyćwiczę sobie na początku współpracy z klasą, zaowocuje w kolejnych latach. Stąd postanowiłam postawić na zaangażowanie uczniów w tok lekcji. Jak to zrobić, gdy jest się nowym nauczycielem w danej klasie, zwłaszcza w klasie IV szkoły podstawowej?
Opracowałam sobie tabelkę, w której wpisuję uczniom plusy za aktywność w czasie lekcji. Pięć plusów to ocena bardzo dobra z aktywności. Nie wystarczy jednak rzucone gdzieś jedno słowo, ale musi to być co najmniej kilka wartościowych wypowiedzi w czasie lekcji. Na początku trzeba też tłumczyć uczniom, dlaczego nie otrzymują plusika, chociaż coś tam powiedzieli. Informacja ta musi być bardzo konkretna, np.: Owszem, brałaś/eś udział w lekcji, co bardzo mnie cieszy. Myślę jednak, że trochę za mało było tych wypowiedzi. Jutro znowu będziesz mieć szansę zdobyć plusika i mam nadzieję, że ci się uda.
  Często muszę plusy wpisać całej klasie, ale w efekcie zyskuję chętną do współpracy młodzież, która nie boi się wypowiadać własnych myśli. Co za tym idzie - bardzo dobrze pracuje nam się metodą "burzy mózgów".
Podobną tabelkę stosuję do oceny krótkich zadań, np.: napisanie 1-2 zdań, zrobienie prostego ćwiczenia, itp. Za brak zadania nigdy nie wstawiam oceny niedostatecznej, ale wpisuję minus. Dziecko może "zamienić" go na plusik, jeśli uzupełni brakującą pracę.

Do pięciu pól wpisuję plusy/minusy, a pomiędzy grube kreski - ocenę. Gdy ocenę wpiszę do dzennika, przekreślam ją. Robię tak, ponieważ nie zawsze mam czas , aby ponownie na koniec lekcji logować się do dziennika a z moją pamięcią różnie bywa...
W klasach młodszych uczniowie tabelkę mają wklejoną do zeszytu (jeszcze nie oszukują ;)).
W klasach starszych można takie tabelki mieć w swoim notatniku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz